ingyenebéd

Friss topikok

Címkék

adó (13) államadósság (3) állami (3) ár (16) bank (2) befektetés (5) befektetők (1) bér (1) biztosítás (1) budapest (4) bukás (1) csőd (1) dömping (1) egészség (5) energia (10) eu (4) euró (3) externália (2) fejlesztés (4) felsőoktatás (2) finanszírozás (12) fogyasztás (2) forint (5) fúzió (2) galopp (1) gazdaságpolitika (13) gazdaságtörténet (1) igazságszolgáltatás (1) infláció (1) infrastruktúra (2) ingyenebéd (3) internet (1) intézmények (3) járadékvadászat (5) jólét (2) karácsony (1) kereskedelem (5) kocsma (1) költségvetés (3) könyv (2) környezetszennyezés (2) környezetvédelem (2) korrupció (1) korrupicó (2) kovács ádám (2) közbeszerzés (1) közgazdaságtan (2) közlekedés (7) közpénzügyek (26) köztársaság (1) külgazdaság (3) liberalizáció (3) makroökonómia (3) média (1) mellékvonalak (1) migráció (1) mikroökonómia (2) mol (2) monetáris (7) monopólium (6) munka (3) munkanélküliség (1) művészet (5) nyilvánosság (2) oktatás (11) pénz (1) pénzügy (3) rádió (2) rendezvény (2) részvény (3) segély (1) sport (3) statisztika (1) szabadlovasok (1) szabályozás (16) szegénység (1) szegéynség (1) szellemi (2) szerkezetváltás (1) szolidaritás (4) támogatás (10) tandíj (1) társadalombiztosítás (2) termelés (1) tilos (3) tóth istván jános (1) tudomány (2) tulajdon (3) usa (2) választás (3) vállalatok (3) válság (8) vasút (5) vérpumpa (3) verseny (2) versenyképesség (4) Címkefelhő

Networked Blogs

Facebook követők

2005.10.11. 11:30 süssmájer

Vasútliberalizáció Magyarországon és Európában

Antal Dániel

Szeptember 9-én jelent meg a Kormány 2185/2005. számú határozata a vasúti közlekedéspolitika stratégiai kérdéseiről, amely célkitűzéseket és intézkedési tervet tartalmaz a vasút újraszabályozásáról, a Magyar Államvasutak szerkezetváltásáról és a vasúti fejlesztésekről.

Ezt követően szeptember 28-án fogadta el a Kormány a Vasúti közlekedésről szóló új törvény tervezetét, amely befejezi az állami és a vasúttársasági kompetenciák szétválasztását, és befejezi a vasúti áruszállítás piacának liberalizálását. Az előbbi alatt azt kell érteni, hogy megalakul a piacfelügyeleti szerv (Magyar Vasúti Hivatal), a MÁV ZRt elveszíti az üzemi menetrend-szerkesztés, a vasúti balesetek kivizsgálásának jogát, és a jövőben a vasúti KRESZ-t sem határozhatja meg. Ennek következményeként elindulhat a a vasúti biztosítási szolgáltatások fejlődése, és a jövőben az a furcsa helyzet sem állhat elő, hogy a MÁV a versenytársainak önkényesen állítja a jelző színét.

Mindettől azt várom, hogy jelentősen növekedni fog a magyar szállítási iparág versenyképessége, hiszen a közút- és a légiközlekedés liberalizációja, a hajózás privatizációja után elindul a vasúti teherszállítás liberalizációja. Az ipari nagyfogyasztókért érdemben megindulhat a külföldi és magyar vasúti szolgáltatók versenye, a hálózati hozzáférés szabályai egyértelműbbek lesznek, lesz érdemi jogorvoslati lehetőség és az iparvágányokkal való visszaélés lehetősége meg fog szűnni. Mindez elsősorban nyersanyag-importálók (pl. Dunaferr) és a nagy exportálók (autógyárak, gépipar, mezőgazdaság) számára jelent versenyképesség-javulást. Elsősorban a távolabbi piacokra történő eljutás költségei és lehetőségei változnak. Az egyik magyar magánvasút pl. juttatott már el majdnem 100 kamionnyi áruval megrakott konténervonatot a rotterdami kikötőbe 18 óra alatt.

Közben az Európai Parlament elfogadta a harmadik vasúti jogszabálycsomagot, amely már a személyszállítás piacosítását és a fogyasztói jogok fokozottabb védelmét is tartalmazza, azon túl, hogy a munkaerő Európán belüli mozgását is könnyebbé fogja tenni. Az új magyar törvény még nem tartalmazza az új irányelvek rendelkezéseit, hiszen azt még a Tanácsnak is el kell fogadnia, ugyanakkor a személyszállítási piac kialakításának néhány feltétele teljesül. Egyszerűsített üzemmenettel, szabványokkal, jóval olcsóbban működhetnek térségi vasutak keskeny- és normál nyomtávú hálózatokon is. Ez a fajta „egyetemes szolgáltatás” non-profit tevékenységgel is űzhető lesz, vagyis esély van arra, hogy a helyi igényeket és a gazdálkodási nehézségeket jobban tűrő, olcsó, vidéki, helyi érdekű térségi vasutak alakuljanak jövőre.

Megkezdődött

a Magyar Vasúti Hivatal felállítása

, amely a vasúttársaságok működési engedélyezését, a vasúti iparág két vertikuma közötti árak szabályozását (pályahálózat-hozzáférési díjak rendszere), a MÁV ZRt üzletágainak számviteli szétválasztását és a piac általános felügyeletét látja el. A Hivatal január 1-től fog közigazgatási szervként működni, de ideiglenes munkaszervezete már most is működik társasági formában. Mivel a magyar vasútszabályozásnak nincsen jelentős közgazdasági hagyománya, a szabályozással foglalkozó szabadlovasok számára egy új, érdekes szakmai karrierlehetőség nyílik meg. A vasútliberalizáció hírei a két szakmai portál együttműködésének eredményeként a címlapról is elérhetők, ahogy az ingyenebed.hu cikkei is a

vasutak.hu

nyitólapján.

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://ingyenebed.blog.hu/api/trackback/id/tr34987007

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.