Baranyi László
Orbán Viktor egyik legutóbbi kijelentése, hogy vegyünk 599-essel kezdődő vonalkódú termékeket teljesen veszélytelen kijelentés. Nem sérti az Európai Unió alapelveit, sem az áruk, sem a tőke szabad mozgását nem befolyásolja. Nyugodtan mondhat bárki hasonlót, a világ rendje nem változik, szíve-joga kimondani mindenkinek, hogy öregem vegyél mán magyar árut. Nem veszélyezteti ez az EU-tagságunkat, bárki bármit is állítson. Az egy másik kérdés, hogy egy ilyen típusú felszólításnak milyen politikai és gazdasági hatása vagyon.
Politikailag egyszerű: üzenet a magyar munkavállalóknak: Orbánnak fontos kérdés a munkahelyek száma Magyarországon. A másik megszólított csoport a nálunk termelő tevékenységet végző vállalatok, tulajdonostól függetlenül.
Azok a vállalkozások persze kiestek a körből, amelyek – még ha magyar természetes vagy jogi személyek tulajdonában vannak is – külkereskedelemmel foglalkoznak, esetleg így adván több-kevesebb honfitársunknak munkalehetőséget. Azt meg különösen nem tudom mostan, hogy melyik banknál kellene számlát nyitnom, illetve hol kössem meg a kötelező autóbiztosításomat. Netán kitől vegyek új lakást magamnak. Orbán megfeledkezett azokról a vállalatokról és munkavállalókról, akik a szolgáltató szektorban tevékenykednek és ilyenformán állítanak elő hozzáadott értéket.
Gazdasági szempont. Orbán kijelentése – mint említettem – nem ártalmas, nem teszi tökre az országot. A haszna viszont elég nehezen megfogható. Egy biztos, azok a vállalatok, akik termékeinek kódja 599-el kezdődik, kaptak egy ingyen reklámot. Orbán Viktor promóciós tevékenységet folytatott ezen vállalatok számára. Valamiért fontos szerinte, tök mindegy, hogy miért az, hogy ilyen termékeket vegyünk. Miért fontos, hogy vegyünk egy terméket? Sokféle oka lehet: jó a minősége, olcsó, minden megvásárolt darab után 10 Ft kutyamenhelyre megy stb. Lehet egy termék azért is fontos, mert 599-es. Vannak olyanok, akiknek ez fontos és ezt a dolgot döntési változóként kezelik, mikor vásárolni mennek.
Nem szabad ezt a kijelentést egy hasonló publicitást kapó reklám hatásánál többre értékelni vagy többet foglalkozni vele. Valamiért fontos szerinte, tök mindegy, hogy miért az, hogy ilyen termékeket vegyünk. Pontosan annyit ér az egész.
Mi a hatása a reklámnak? Ha jó, akkor növeli egy adott áru keresletét, ismertségét, népszerűségét. Ha rossz a reklám, akkor jobb esetben nem használ semmit, rosszabb esetben ront a helyzeten. Ha 599-es szappangyártó kisiparos lennék, örülnék az ingyenreklámnak.
Gazdasági hatása egy ilyen típusú reklámnak valószínűleg igen kicsi. Tegyük föl, hogy nagyot durran, és erre mindenki elkezdi keresni az 599-est. Ekkor a vállalatok terméke iránt megnő valamelyest a kereslet. Két lehetséges eset van rövidtávon. Ha vannak szabad kapacitások, akkor növekszik az eladott mennyiség, nő a cégek árbevétele. Ebből azonban nem következik, hogy versenyképesebbek lesznek, ugyanazt a jószágot kevesebb költséggel tudnak előállítani. Márpedig az EU-ban ez lesz a fontos. Az sem biztos, hogy újabb munkaerőt kell, hogy alkalmazzanak a vállalatok, amennyiben a termelés növelése lehetséges anélkül, hogy a ráfordított munkaórák számát növelni kelljen.
Ha pedig nincsenek szabad kapacitások, akkor a megnövekedett kereslet hatására bizony az árakat fogják a vállalatok emelni. Ha fontosnak tartjuk, hogy magyar terméket vegyünk, akkor bizony akarva-akaratlan kevésbé leszünk érzékenyek a termék árára.
Nos, Hölgyeim és Uraim, vegyenek nyugodtan 599-es. Vegyenek nyugodtan olyan terméket amilyet akarnak.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.