Nagy port vert fel minap volt oktatási miniszterünk, Magyar Bálint, és párttársa Sándor Klára közoktatási törvénymódosító javaslata. Az üggyel számos médium foglalkozott (HVG, Népszava , Magyar Nemzet, Hírszerző, a királyi tévé, és sokan mások.) A lényeg: minden fórum a pedagógusok szakszervezetétől az MSZP-n át a KDNP-ig (a Fidesz csak csendben újraközöl, de nem állít) tiltakozik/nem ért egyet a javaslattal.
Az ellenállás fő oka, hogy a törvényjavaslat nem tenne jót a 8. osztályos gimnáziumoknak: lassan megszűntetné őket. Ez persze sokaknak nem tetszik. A pedagógusok féltik a munkájukat, a szocialisták a szavazóikat, a kereszténydemokraták az egyházi gimnáziumokat.
A „civilben szociológus” Magyar Bálintnak valószínűleg igaza van: „Nálunk a politikai elit jobbára 6, 8 osztályos gimnáziumokba járatja a gyerekeit, csak a többieknek akarja fenntartani a 8+4-es rendszert.” (Népszava) Vagyis a korai szelekció rossz, mert az elitnek lehetőséget teremt arra, hogy külön iskolákba írassa csemetéit. Viszont ekkor nem értem, hogy a törvényjavaslat miért csak a 8 osztályos gimnáziumokat célozza, és a 6+6-ot nem. Miért van az, hogy ez most jut eszébe, és oktatási miniszterként ez nem merült fel?
Talán azért, mert akkor még a szavazóiért küzdött, ma meg ilyenek már nincsenek? Ugyanis nehéz elfeledni, hogy a mai, igen szegregált, szabad iskolaválasztáson és korai szelekción nyugvó oktatási struktúra kialakításában nagyon-nagyon nagy szerepet játszott az SZDSZ, és oktatáspolitikusaként Magyar Bálint is. A rendszerváltás környékén mind a két nagy párt (az MDF és az SZDSZ) is a változatos iskolaszerkezet mellett volt. Az akkori kormánypártok azért, mert így lehetett az egyháznak kedveskedni és egyébként is a „régi szép időkben” is ilyen volt a szerkezet (4 év elemi után továbbtanulás), míg az ellenzék a szabad választást mindenkinek eufóriájában megengedte, hogy bárki olyan sulit csináljon, amilyet akar. Csakhogy az SZDSZ akkor még meglévő szavazóbázisa korai szelekciót akart, és ezt meg is kapták. Így valahogy hiteltelen szájukból még ez a javaslat is. Még akkor is, ha félig igazuk van.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
VIII. Nagyapó 2009.06.01. 17:24:09
Ebből egyenlőség talán lesz - de nem olyan egyenlőség lesz ez, hogy a hülyeséget osztjuk el egyenlően?
antaldaniel 2009.06.02. 08:47:58
VIII. Nagyapó 2009.06.02. 14:40:27
Hogy a többi hogy válogat, azt nem nagyon tudom, de – épp a hat- és nyolcosztályos gimnáziumok esetében – nem itt is inkább arról van szó, hogy főként az iskolai teljesítmény számít ezeknél is, csak épp az erősen korrelál a hozott tulajdonságokkal és követelményekkel? Akármi is a pontos ok, az azért valószínű, hogy a jobb iskolák diákjai egymás közt jobb teljesítményre képesek – és azt is nagyon valószínűnek tartom, hogy ez nem első sorban az iskola pedagógusain és anyagi ellátottságán múlik.
Emellett szvsz kétesélyes az is, hogy egy vegyesebb összetételű osztályban kinek az otthonról hozott normái fognak dominálni. Nekem mindenesetre diákként az volt a tapasztalatom, hogy egy (amúgy összességében jó képességű, de azért nem túlzottan megválogatott) osztályban nem igazán sikk a példás szorgalom és a jó magaviselet; a lányok sem buknak rá, az erősebb fiúk is előszeretettel pécézik ki az embert… Szóval hatodikra már-már eljutottam odáig, hogy feladjam a dolgot :-)
És persze ha muszáj, el lehet olvasni az Odüsszeiát később is – de minek kiölni egy diákból a tartást/lelkesedést, aki elolvasná már korábban, ha nem azt látná, hogy a többiek még csak a Bravo-ig jutottak? Ráadásul akit diákkorában erre nem vesznek rá, az később már legtöbbször nem is fogja.
Szóval én odáig értem, hogy fordítsunk többletenergiákat a leszakadókra – de tökéletesen egyet tudok érteni minden szülővel, aki tiltakozik az ellen, hogy ez az ő gyereke kárára történjen… Erre a célra speciel inkább adózom egy kicsit többet, aztán csináljanak napközit / egész napos oktatást / kollégiumot délutáni tanulóidővel, fizessenek meg erre szakosodott pedagógusokat, stb. Hat év alatt pedig hozzák olyan szintre a diákjaikat, hogy akinél tényleg csak a neveltetéssel van a gond, az be tudjon kerülni egy 6+6-os gimnáziumba is; nem hiszem, hogy akivel odáig nem tudnak mit kezdeni, azzal nyolcadikra sokkal többet lehetne elérni.
Vakmacska 2009.06.03. 14:21:02
Szülőként pedig letojom a népboldogító törekvéseket, és a gyerek születésekor kijelentettem, hogy egyetlen percig nem vagyok hajlandó olyan iskolába járatni, ahol tanulni ciki, csicskáztatni pedig esetleg menő dolog. A leszakadókra, hátrányos helyzetűekre persze legyen program, abban az iskolában vagy máshol - anno sok helyen elég volt épp annyi, hogy értelmes dolgokkal foglalták le a gyerekeket, megmutatták a más életvitel, más érdeklődési kör előnyeit. Az pedig, hogy ötödikben még olvasni-számolni tanítsanak, az szánandó és röhejes - de könnyebb kivitelezni, mint azt, hogy legyen minden iskolában minőségi tanerő, lehetőleg némi hivatástudattal. Nehezebb, mint digitális táblát vásárolni....
GeeDawg2 2009.06.04. 07:46:22
Te jobban értesz az oktatáshoz, mint én; vannak erről tisztességes (panel, kauzális) kutatások? Mármint 1. Valóban bizonyítható, hogy a különböző iskolákba különböző jövedelmű, iskolázottságú csoportok adják be a gyerekeiket? Igaz e, hogy aki a hagyományos 8+4 osztályos rendszerbe jár, az lemarad?
És persze, ha mindez igaz, akkor az e a jó politikai következtetés, hogy meg kell szüntetni az alternatív iskolákat, vagy inkább pont ki kell terjeszteni azokat?
(és mivel nem vagyok hozzáértő, csak halkan kérdem, hogy ez az egész mizéria mennyire fontos? Én személyesen (az elit oktatásból kikerülve) úgy érzem, hogy fundamentálisan nagyobb a baj, mint amennyit észlelünk. Baj van a tanyaggal, az oktatók felkészültségével, egyáltalán a megszerzett készségekkel és tudással. Az én tapasztalataim szerint az oktatási rendszer csupán csak azért erősíti fel a meglévő társadalmi különbségeket, mert alapvetően nem tölti be az oktatási funkcióit, és ezért a későbbi előrejutásban csak és kizárólag a családi háttér a meghatározó.
VIII. Nagyapó 2009.06.04. 11:37:04
Ez mondjuk nagyon meglepne, ha nem így lenne :-)
A kérdés, amit vizsgálni éremes, szerintem inkább az volna, hogy ez csupán arra vezethető-e vissza, hogy a magasabb jövedelmű és iskolázottságú csoportok gyerekei általában jobban teljesítenek az iskolában (akár a jobb örökölt képességeik, akár a jobb neveltetés miatt), vagy a rosszabb körülmények közé született, de ennek ellenére jól tanuló diákok sem tudnak bejutni a jobb iskolákba.
GeeDawg2 2009.06.04. 12:12:51
A "jó teljesítmény" magyar értelmezése és a valós készségszint közti különbségekről regényeket lehetne írni, szóval erre nem reagálnék. Jó esetben nem negatív a korreláció.
elandem · http://ped2.hu/ 2009.06.04. 17:37:48
theox 2009.06.04. 21:05:12
De nézzük miről is szól valójában az indítvány! A lényege, hogy az 5. és a 6. osztályban is bevezetné a „nem szakrendszerű” képzést, vagyis, egy kicsit leegyszerűsítve a dolgot, a cél hogy csak 7-től legyen kémia, fizika…stb. szakóra, és 6. osztályig tartson az a tanítási mód, ami most 4-ig tart; tanító nénivel és sok-sok magyar meg matekórával. Az alapvető cél ugyan az, mint a buktatás megszűntetésénél volt: fiatal korban nem érdemes tananyagszerűen számok kérhető dolgokat tanítani (és, ha ezt nem tudod, akkor buktatni), sokkal fontosabb az alapvető készségek (szövegértés, számolás, tanulni tudás…stb.) fejlesztése, mert ezek által lehet a későbbiekben önmagát fejleszteni az embernek. Az, hogy ezt a jelenlegi rendszerben csak úgy lehet megvalósítani, hogy megszüntetjük a 8 osztályos gimnáziumot, csupán mellékterméke az indítványnak. Ezek a gimnáziumok ugyanis akár önállóan is működhetnek, nem feltétlenül alkalmaznak tanítókat, inkább csak szakos tanárokat; és egyébként is az indítvány lényege, hogy 6-ig nem tananyagot tanít, és kér számon a tanár, ami viszont a gimnázium alapvetése Magyarországon.
Vagyis a sajtó félreértelmezte az indítványt, mondhatnánk. De ennek ellentmond, hogy Magyar is a nyilatkozataiban (lásd fent) az esélyegyenlőség miatt támadja a 8 osztályos gimit. Pedig elméletben nem erről akartak vitatkozni.
Itt egyetértek elandemmel, hogy a kérdés már a tanárképzésben el van szúrva. És elméletben (!) nem kellene, hogy számítson, a szerkezet. Vagyis, ha mindenütt jó tanárok lennének, mindegy lenne hova megy a gyerek. De ez nem így van. Így a szerkezet igen is számít. Sajnos.
Viszont a Magyar-Sándor indítvány nem az esélyegyenlőségről szól. És önmagában valószínű kevesebb dolgot oldana meg, mint amennyi bajt generál.
(Erről kéne egy hosszabb cikket írni...)
theox 2009.06.04. 23:02:16
www.parlament.hu/irom38/09746/09746.pdf
VIII. Nagyapó 2009.06.04. 23:07:47
Hát ez mintha megint csak arról szólna, hogy hogyan rendeljük alá az iskolarendszert egyetlen célnak: a leszakadás magakadályozásának…
Nem hiszem, hogy a diákok többségének 5.-6. osztályban még az alapkészségek elsajátításával kellene bajlódnia, bár kétségtelenül létezik egy ilyen réteg is. De miért nem inkább az volna a cél, hogy azok foglalkozzanak hosszabb ideig az alapkészségek elsajátításával, akiknek erre szükségük van – miért nem lehet közben hagyni a többieket tovább haladni? Vagy az volna a baj, hogy akkor ők idő közben túlzott előnyre tehetnek szert? Mert ez mégiscsak a lefelé nivellálás tipikus esete: tartsuk vissza a jobb képességekkel/háttérrel rendelkezőket, hogy legyen ideje utolérni őket a rosszabb képességekkel/háttérrel érkezőknek…
theox 2009.06.05. 13:39:20
A gond tényleg ott van, hogy ezt a különbségtételt kedvenc politikusaink egy felülről lefelé való szabályozással gondolják kivitelezni (vagyis vesszen a 8 osztályos gimi ahol az Odüsszeia a kötelező), és nem hosszú távon gondolkodnak, mondjuk olyan ösztönzők bevezetésével, hogy a legtehetségesebbek menjenek tanárnak, vagy hogy a tanárt ne ókori módszerekre tanítsák. Vö. lexikus tudás tanítása vs. alapvető készségek fejlesztése a tanárképzésben - róka fogta csuka, csuka fogta róka.
elandem · http://ped2.hu/ 2009.06.06. 18:22:45
De itt akkor nem arról van szó ismételten, hogy tüneti kezelésre (ami valószínüleg nem is használna) pazarlunk pénzt, időt és energiát? Mert lehet, hogy így számít valamennyit a szerkezet, de tényleg annyit, hogy érdemes lenne energiát fektetni bele? Az a baj, hogy mindig azt gondolják, hogy olyan intézkedések kellenek, amik azonnal éreztetik a hatásukat, nem akarnak hosszú lefolyású reformokat, hiszen ha például a tanárképzéssel foglalkoznának akkor annak mikor lenne látható eredménye? 5 év mire végeznek utána 4-8 év mire az első gyerek kikerül a kezük közül, aki még 5-6 évig végzi az egyetemet, stb.. Egy megélhetési politikusnak nincs ideje ilyen "marhaságokra", hiszen mit mondjon a választóknak, hogy majd 20 év múlva meglátjátok, mi mindent tettem?? Persze ne kenjünk mindent a politikusokra: pár hete arról beszélgettem néhány tanárommal, hogy vajon a tanárképzés miért nem maradhatott osztatlan, miért nem álltak a sarkukra, mint a jogon vagy az orvosin, hogy már pedig nem kell a bologna?? Igen, ez egy érdekes kérdés...
VIII. Nagyapó 2009.06.08. 13:41:54
OK, ezt így el tudom fogadni (bár azzal még mindig nem értek egyet, hogy ezt megkönnyíti, ha nagyon különböző szinten álló gyerekekből áll egy osztály).
Viszont a felhasználható tudást miért jobb úgy tanítani, hogy nincs rendes számonkérés?
theox 2009.06.09. 14:03:07
Most csak annyit, hogy érdemes elolvasni a Magyar Bálinttal készült interjút az origón (oktatas.origo.hu/20090608/interju_magyar_balinttal), sok kérdést tisztáz.
Talán persze még több újat vet fel, de erről talán egy későbbi posztban.
VIII. Nagyapó 2009.06.09. 16:33:59
Ami a 6+6-os felosztást illeti, ilyen formában az nekem is teljesen értelmes dolognak tűnik; tényleg tiszta marhaság kétszer kronologikusan történelmet és irodalmat tanulni. (Viszont a poszt ezt éppen hogy kritizálja…) Másrészt a több problémamegoldást - kevesebb magolást megközelítés is tökéletesen rendben van, illetve én szívesen látnék minél több szemléltetést, kísérletet, az érdeklődés felkeltését szolgáló dolgot is az elején.
Viszont ha az a gond, hogy túl sok lexikális ismeretet várnak el, amivel feleslegesen túlterhelik a diákokat, azon a tankönyvek átalakításával lehet érdemes segíteni (ami egyébként szintén szóba jött). A hétvégi házi feladat betiltása viszont (ezt követően már) nem értem, miért lenne szükséges.
Aztán meg… Egy tankönyv nyilván nem árt, ha közérthető, de a szövegértést tényleg úgy lehet javítani, ha csak Penguin’s Easy Reader stílusú szövegek oktatását tanítjuk meg? Persze az lehet, hogy a kedvét nem vesszük el idő előtt…
Az egyenlőtlenség pedig számomra önmagában továbbra sem érv – különböző szinten lévő diákokkal különbözőképp kell foglalkozni, és szvsz éppúgy nem tagadhatjuk meg a nekik megfelelő oktatást azoktól, akik jobban állnak, mint azoktól, akik rosszabbul. De ebben a tekintetben nem nagyon jutunk előre, és persze amennyire belelátok, nekem általában sem az északi országok berendezkedése áll a legközelebb a lelkemhez :-)
P.S.: A kommenteket nem a szövegdobozban érdemes megírni :-)