Az előző post kommentjei adtak ihletet a szerkezeti kérdések bővebb tárgyalásához. A már említett Magyar Bálint interjúban, és az ezt megelőző Magyar Bálint – Sándor Klára indítványban alapvetően keveredik két kérdés, és mind a kettő kihatással van az iskolaszerkezetre. Az egyik a „nem szakrendszerű oktatás” kérdése, a másik pedig az esélyegyenlőségé.
A nem szakrendszerű oktatás kiterjesztése mellett a volt oktatási miniszter azt hozza fel érvként, hogy empirikus adatok alapján minél hosszabb az alapozási szakasz az általános iskolában, annál jobbak a tanulói teljesítmények. Vagyis indítványuk alapján ki kellene terjeszteni a nem szakrendszerű képzést a 6. osztály végéig, és csak utána bevezetni a szakosított oktatást. Ez a gondolatmenet vezet el az indítványukban oda, hogy a 8 osztályos gimnáziumok nem jók. Az interjúban ezt megtoldja azzal a gondolattal, hogy „a kilencvenes évek óta tervezzük a hat plusz hatéves rendszer létrehozását, véleményem szerint ugyanis a jelenlegi négy év alsó tagozat, négy év felső tagozat, plusz négy év középiskola már nem funkcionál jól.” Vagyis, vonja le a konklúziót, 6+6-os szerkezetre kellene minden iskolának áttérnie.
Nem szakterületem megítélni, hogy a 6+6 vagy a 8+4 vagy esetleg a 10+2 jobb-e pedagógiailag. Azaz, hogy melyik segíti előre az egyes tanuló vagy a tanulók átlaga teljesítményét, illetve a tanulók fejlődéséhez melyik illik jobban. Viszont a volt miniszter ott csúsztat – nem is kicsit – amikor ezt a változtatást az esélyegyenlőség elősegítésével támogatja. Azok az empirikus adatok, amelyekre hivatkozik, azt is szépen mutatják, hogy minél hamarabb adjuk meg a lehetőséget a diákoknak az iskola-típus (track) kiválasztására, annál nagyobb lesz a családi háttér hatása a választásban. Vagyis hiába egységesítjük a rendszert 6+6-ra, ez még mindig sokkal jobban elősegíti a felső-középosztály reprodukcióját az iskolarendszeren keresztül, mint a 8+4, neadjisten 10+2-es rendszer tenné. Gondoljunk bele mekkora különbség az, ha egy 12 éves gyereknek kell 6. osztály után eldöntenie hogy ő most gimnáziumba megy, vagy inkább valami szakmát tanul, illetve ugyanezt a kérdést 16 évesen teszik fel neki. Az első esetben a szülők, a másodikban már jóval inkább a diák dönt. Ez a dilemma egyébként implicit módon megjelenik az interjúban is.
- Ha valamikor megvalósulna ez a terv, hogy nézne ki például a szakképzés? Hiszen ebben a rendszerben tizenkét éves korban kellene dönteni arról, hogy gimnáziumba, szakközépiskolába vagy szakiskolába megy-e a diák.
- A rendszer tulajdonképpen hat plusz négy plusz kettes lenne – vagyis az utolsó két évben kezdődne az érettségire való felkészítés vagy a szakma tanulása.
Vagyis megadjuk a lehetőséget a középosztálynak, hogy 6-ban elhagyja a többi gyereket, de azért bevallottan további 4 évig ugyan azt fogják tanulni, csak máshol. Ez lenne az esélyegyenlőség védelme?
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: NEOKONzervativ.blog.hu 2009.06.11. 01:35:13
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
VIII. Nagyapó 2009.06.10. 16:44:22
Ez alapján a gondolatmenet alapján ha sikerülne megfelelően lezülleszteni a 6- és 8 osztályos gimnáziumokat, onnantól már nem is kellene pusztulniuk?
Nem, nem gondolom azt sem, hogy ha szétvernénk ezeket az intézményeket, az automatikusan olyan sokat javítana a többieken. Egyrészt mert ha minden iskolába jut véletlenül egy-két jó tanár, az azért még nem biztosíték a színvonalra, másrészt mert félő, hogy a szétzavart jó tanárok egy része fityiszt mutat, és ahelyett, hogy lemenne az elitgimnáziumokból egy kis faluba roma gyerekeket tanítani, inkább pályát vált. Ja, amúgy az sem biztos, hogy a Fazekas legjobb matematika tanára jól beválna a lemaradóknál is – ahhoz ugyanis teljesen másfajta tehetség és elkötelezettség kell.
Abban kellene inkább gondolkodni, hogy a rossz iskolákkal mit lehet csinálni, hogy jobbak legyenek – mert ez így retenetesen kontraproduktív…
theox 2009.06.10. 20:51:51
Az alsós évfolyamokban, és különösképpen elsőben az, hogy a diák hogyan teljesít az órán gyakorlatilag egy-az-egyben attól függ, hogy milyen családi háttérrel rendelkezik. Elsőben még nem a tudás, hanem sokkal inkább a viselkedés, a koncentrációképesség, a kooperációkésség és hasonló dolgok számítanak. Persze az sem hátrány, ha a gyerek már tudja, mit tanít a tanárnő (mondjuk az ABC-t vagy van már számfogalma) hiszen így sokkal nagyobb sikerélménye van (nyilván ezt is túlzásba lehet vinni, amikor a gyerek már unja az órát). Vagyis elsőben azok a gyerekek, akiknek a szülei nem voltak képesek ezeknek az alapvető kompetenciáknak az átadására jelentős hátránnyal indulnak. (Fontos mellékszál itt az óvoda kérdése: elméletben ennek az intézménynek kellene ezeket a hátrányokat kiküszöbölni, azonban az óvodák, helyhiányra hivatkozva, előszeretettel nem veszik fel azokat a gyerekeket, akiknek otthon van kistestvére vagy az anyuka egyéb okból egyébként is otthon van, mondjuk munkanélküli…) A buktatás tiltása pont azért volt fontos, hogy legalább ne egy év alapján kerüljön rá az egész életen át tartó „bukott” stigma a gyerekre.
Az a tényt, hogy az alsóbb, iskolázatlan társadalmi rétegek gyermekei már eleve ilyen hendikeppel indulnak, szerintem az államnak kezelnie kell, akár annak az árán is, hogy a „tehetségesebb” (alsó tagozaton értsd: értelmiségi szülők gyereke) gyerekek szüleinek ez többletköltségbe kerül. A többletköltség alapvetően ott jelentkezik, hogy az „integrált” (értsd még nem lefölözött) osztályokban számos olyan probléma, konfliktus is felmerülhet, amelyet a szülőknek kell kezelni. Azaz még többet kell a saját gyerekeivel foglalkoznia; vagy – előnyösebb helyzetben - az iskola életébe jobban bele kell szólnia. Szerintem a társadalom egy részének, mintegy kvázi adóként, meg kell fizetnie annak a költségét, hogy a társadalom egy másik része nem rendelkezik olyan emberi tőkével, mint ő maga. Azaz az integráció egy kvázi vagyonadó, csak itt a vagyon az emberi tőke, akinek több van, többet is fizet. Magyarországon ez most nincs így.
VIII. Nagyapó 2009.06.11. 01:29:42
- Úgy gondolom, hogy ha már adózni kell (és az oktatás az újraelosztás számos formájával szemben olyan terület, amiben erre még kapható is vagyok), akkor ezerszer szívesebben adózom pénzben, mint a gyerekeim szellemi tőkéjében. Kéretik ennek megfelelő rendszert tervezni, ha már egyszer tőlem kérik, hogy finanszírozzam :-) (De persze aki adóztat, annak mindig könnyebb – ő a másét osztogatja a maga elvei alapján…)
Vonjunk be többletforrásokat az alapfokú oktatásba, vonzzunk jó tanárokat a rosszabb vidékek iskoláiba is, találjuk ki, hogyan, milyen tanrendben, milyen módszerekkel tehetjük jobbá az oktatást a lemaradó rétegek számára. De nehogy már az legyen a legjobb ötletünk erre, hogy verjük szét a jobban működőket… Ezzel a hozzáállással az általános színvonal biztosan romlani fog.
- Arról nem is beszélve, hogy ha lezüllesztjük a jó állami/egyházi iskolákat, az lehet, hogy lerombolunk egy falat a közép- és az alsó rétegek közt, de rögvest felhúzunk egy másikat az elit és a középrétegek közt. A tanárok gyerekeivel sikerül kitolni, a bankárokéi viszont onnantól garantáltan fizetős magániskolákba fognak járni. Jó nagy köcsögök lesznek, amúgy: ott már nem is hozott tudás, hanem vagyon alapján megy majd a szelekció. :-(
- Ami a buktatást illeti: szerintem ezt érdemes a szaktanárra bízni, tanítók közt szerintem ritka az öncélúan vérengző típus. A bukás nem csak bélyeg, de egyrészt fontos ösztönző is (persze itt fennáll bizonyos dinamikus inkonzisztencia), másrészt annak lehetősége, hogy aki reménytelenül lemaradna, az ismételhessen. Erre másként csak úgy van lehetőség, ha a leggyengébbekhez igazítjuk a követelményeket.
VIII. Nagyapó 2009.06.11. 01:33:26
elandem · http://ped2.hu/ 2009.06.11. 08:50:28