ingyenebéd

Friss topikok

Címkék

adó (13) államadósság (3) állami (3) ár (16) bank (2) befektetés (5) befektetők (1) bér (1) biztosítás (1) budapest (4) bukás (1) csőd (1) dömping (1) egészség (5) energia (10) eu (4) euró (3) externália (2) fejlesztés (4) felsőoktatás (2) finanszírozás (12) fogyasztás (2) forint (5) fúzió (2) galopp (1) gazdaságpolitika (13) gazdaságtörténet (1) igazságszolgáltatás (1) infláció (1) infrastruktúra (2) ingyenebéd (3) internet (1) intézmények (3) járadékvadászat (5) jólét (2) karácsony (1) kereskedelem (5) kocsma (1) költségvetés (3) könyv (2) környezetszennyezés (2) környezetvédelem (2) korrupció (1) korrupicó (2) kovács ádám (2) közbeszerzés (1) közgazdaságtan (2) közlekedés (7) közpénzügyek (26) köztársaság (1) külgazdaság (3) liberalizáció (3) makroökonómia (3) média (1) mellékvonalak (1) migráció (1) mikroökonómia (2) mol (2) monetáris (7) monopólium (6) munka (3) munkanélküliség (1) művészet (5) nyilvánosság (2) oktatás (11) pénz (1) pénzügy (3) rádió (2) rendezvény (2) részvény (3) segély (1) sport (3) statisztika (1) szabadlovasok (1) szabályozás (16) szegénység (1) szegéynség (1) szellemi (2) szerkezetváltás (1) szolidaritás (4) támogatás (10) tandíj (1) társadalombiztosítás (2) termelés (1) tilos (3) tóth istván jános (1) tudomány (2) tulajdon (3) usa (2) választás (3) vállalatok (3) válság (8) vasút (5) vérpumpa (3) verseny (2) versenyképesség (4) Címkefelhő

Networked Blogs

Facebook követők

2007.10.24. 12:42 süssmájer

Kuruckodás mások pénzéből

Ilyés Márton

Az utóbbi hónapok leglátványosabb akciója a magyar tőzsdén az OMV-MOL felvásárlási csata volt. A politika és a magyar sajtó szinte egyöntetűen ünnepeli a MOL vezetését, amiért az – úgy tűnik – sikeresen visszaverte az osztrák felvásárlási törekvést. A MOL vezetésének érveit legplasztikusabban Varró László, a MOL vezető közgazdásza foglalta össze (Kuruc-e vagy labanc? (A Mol-OMV-ügyről) Népszabadság 2007. július 12.). Az, hogy egy felvásárlás értékteremtő, vagy romboló-e, a részvényelemzők számára igen érdekes kérdés, a közgazdászok viszont szeretik a piacra bízni a döntést – a bejelentés hatására emelkedik vagy sem a részvényárfolyam.

Varró és az ügyben megnyilvánuló politikusok, közírók alapállítása azonban az, hogy ez nem egy tisztán piaci alapon értékelhető tranzakció, hanem nemzeti stratégiai érdekeket is érint, ráadásul a potenciális felvásárlók (az OMV és a hosszabbtávon beugró orosz cégek) részlegesen állami kontroll alatt állnak, így nem pusztán piaci érdekek feszülnek egymásnak, hanem állami, nemzetbiztonsági megfontolások is.

Ám legyen a MOL megvédése nemzeti cél, nagyon nem mindegy, hogy egy nemzeti cél eléréséhez milyen eszközt választunk, és milyen áldozatokra kényszerülünk. Sajnos a győzelmi beszámolók mellett elsikkad az, hogy a MOL menedzsment védekező stratégiája példátlan megcsúfolása a hazai piaci intézményrendszernek, és nagyon káros precedenst teremt. Az, hogy a folyamatok ide fajultak, nem az utóbbi néhány hónap eredménye, hanem abból a régebbi gyökerű intézményi kudarcból fakad (és erősíti azt tovább), miszerint a hazai tőzsde nem alkalmas a piacgazdaságokban betöltött szerepét ellátni Magyarországon.

Először is dióhéjban a sztori

A MOL éveken át jelentős profitot halmozott fel, melyet nem fizetett ki a részvényeseknek és nem költött új beruházásokra (jellemzően regionális terjeszkedésre, környező országok társaságainak felvásárlására tartalékolt – azonban ilyen tranzakciókat nem sikerült megvalósítani). A főbb részvényesi csoportok egyre hangosabban jelezték a menedzsmentnek, hogy nem tartják hatékonynak, hogy ilyen mértékű likvid eszközön ül, anélkül, hogy azt vagy maga befektetné, vagy visszaadná a részvényeseknek (hogy ők fektessék be). Általánosságban, ha egy cégben túl sok tőke ragad be, annál kívánatosabb felvásárlási célponttá válik. A felvásárló pusztán azzal jelentős értéket tud teremteni, hogy kifizeti végre a beragadt tőkét a tulajdonosoknak – ugyanez másként megfogalmazva azt is jelenti, hogy hiába rendkívüli egy cég működési hatékonysága, ha egy halom pénzt feleslegesen tartalékol, akkor a részvényesek számára akár az is csábító, ha egy gyengébb, de a pénzüket kifizető menedzsment jutna be a vezetésbe.

Képzeljünk el egy vállalatot, amely 100 millió forint beruházásával évi 50 millió profitot termel – ez igen szép, 50%-os hozam – ugyanakkor 1 milliárdot tart folyószámlán 1%-os kamat mellett. Nos, az összkép már inkább lesújtó: ez 1,1 milliárd felhasznált tőkéből teremt 50 millió profitot működésből és 10 millió kamatot, ami csak 5,5% hozam. Még az is többletértéket teremt, aki a működésből ezután csak 10%-ot tudna kihozni, de azonnal kifizetné az 1 milliárdot a részvényeseknek. Varró érve, miszerint a MOL működési hatékonysága kimagasló ezért is fals.

Az OMV egyszer csak bejelentette, hogy a korábbi 10%-os részesedése mellé további 8,3%-ot vásárolt a MOL-ból (24,500 forint körüli árfolyamon). A MOL vezetése erre pánikszerűen a korábban felhalmozott profitból, majd hitelből, elkezdte a saját (MOL) részvények vásárlását. A részvényárfolyamot ezzel irreális szintig hajtotta és összességében 40% feletti részesedés megszerzéséig jutott (korábban is volt 14%-nyi menedzsmenthez kötődő részesedés, a többletet 29.000 Ft feletti átlagáron vette meg a piacról). A törvények értelmében egy nyílt részvénytársaság maximum 10% sajátrészvényt birtokolhat, ezért a megvett részvényeket a MOL kölcsönadta „baráti cégeknek” – így például az OTP-nek, aminek a vezetője és meghatározó tulajdonosa Csányi Sándor, a MOL és az állami tulajdonú MFB igazgatóságának tagja. Az OMV – látva, hogy nem tud befolyásoló (50% feletti) részesedést szerezni – abbahagyta a MOL részvények vásárlását.

Miért fontos a tőzsde?

A tőzsde a piacgazdaság egyik alapvető intézményi innovációja. Egyik szerepe a hatékony tőkeallokáció megvalósítása. A nem tőzsdei cégek esetében a kisebbségi tulajdonost nagyon kevés biztosíték védi a többségiekkel szemben. A piacon számos befektető szeretne befektetni úgy pénzt, hogy diverzifikálja a portfolióját, és sok cégbe ossza szét befektetéseit. A nem tőzsdei cégeknél azonban nagyon kockázatos kisebbségi tulajdonrészt szerezni, hiszen nincs sztenderdizált módja annak, hogy védekezzen az esetleges többségi tulajdonosok és a menedzsment önérdekkövető akciói ellen. A tőzsde mint intézmény azáltal, hogy a részvényekhez azonos jogokat biztosít, védi a kisbefektetőt, így hatalmas tőkéket szabadít fel. Ez elsősorban a vállalatok érdeke, hiszen ha jó koncepciót tudnak felmutatni, akkor alacsony költséggel sok kisbefektető pénzét tudják bevonni a működésükbe.

A tőzsde másik fő funkciója, hogy hatékonyan képes a megfelelő vállalatvezetés biztosítására. A tőzsde megköveteli a menedzsment döntéseinek nyilvánosságát. Ha egy döntés értéket teremt, akkor emelkedik a vállalati érték; ha nem, akkor csökken. A részvényeseknek joga van a menedzsmentet leváltani. Ennek terepe a közgyűlés, ahol elvileg minden részvény szavaz – ha értékromboló a menedzsment, akkor a leváltásáról. Persze a sok kisrészvényes megszervezése, informálása, megjelenése komoly költséggel jár. Ezt a problémát orvosolja a vállalat felvásárlásának lehetősége. Ha rossz a menedzsment, akkor egy befektető akár hitelből is a menedzsment hibájából alulértékelt részvényeket felvásárolja, a gyengébb vezetést leváltja, majd jobb menedzsmentet keres. Ezután újraértékesíti a felértékelődő részvényeket. Az ilyen típusú felvásárlások mobilizálták az amerikai gazdaságot a 80-as években, és biztosítják, hogy a jó tőzsdékkel rendelkező országokban a menedzsmenteknek állandóan a legjobbaknak kell lenniük.

Miért nem látja el funkcióját a magyar tőzsde?

Miért van az, hogy a profi nagybefektetőkön kívül a magyar társadalom jórésze inkább készpénzben folyószámlán vagy hitelekkel megtámogatott ingatlan (lakás) befektetésekbe teszi a pénzét?

Miért van az, hogy Magyarországon a tőzsdén jegyzett vállalatok felvásárlása szinte minden esetben a tőzsdéről való kivezetést vonta maga után?

Miért van az, hogy Európában Magyarországon a legnehezebb megtudni, mennyit keresnek ténylegesen a tőzsdén lévő cégek felsővezetői?

És végül vajon miért van az, hogy az utóbbi években egy kézen megszámlálható a magyar tőzsdére bevezetett társaságok száma (azért ennél több tőkét igénylő cég lehetett ezen az időtávon)?

A felvetett problémákra a gyakori válasz, hogy nincs likviditás. (Erre egyfajta körkörös érvelésként gyakori válasz az, hogy azért nincs likviditás, mert a magyarok jórésze még mindig készpénzben vagy folyószámlán tárolja a megtakarításait, és mivel a külföldiek csak nagy cégekbe fektetnek, a kisebb cégek nem találnak elég tőkét, a likviditás hiánya miatt viszont nem érdemes befektetni a tőzsdén.) A magyar tőzsde diszfunkcionalitásának közvetlen látható oka a likviditás hiánya, de kicsit mögé ásva a jelenségnek, ez is csak egy tünet. A lényeges ok a befektetések védelmének és a hatékony tulajdonosi kontroll intézményeinek a hiánya! A nagyobb tulajdonosok és a menedzsment ellenében nem védik megfelelő intézmények a kisebbségi befektetőt.

Lássunk erre két jellemző példát:

Az első jellemző sztori szerint a céget néhány összefonódó tulajdonos uralja. Ők részvényeket bocsátanak ki kisbefektetőknek – nagyon csábító perspektívát vázolva fel az adott cég jövőjéről, ami akár még reális is lehet. A kisbefektetők többnyire nincsenek tudatában, hogy a főbb tulajdonosok többszörösen összefonódó érdekeltséggel rendelkeznek. Ezek az összefonódó tulajdonosok egymás közötti tranzakciókkal vagy egyszerűen kiábrándító hírekkel lenyomják a részvényárfolyamot – megtehetik, hiszen a közkéz-hányad, azaz a kisbefektetők tulajdonrésze kevés. Végül kivásárlási ajánlatot tesznek, és a tényleges értéknél alacsonyabban vissza is szerzik a részvényeket. Az egész tőzsdei kaland a kisrészvényesek pénzének ellopására irányul.

A másik jellemző sztori, hogy a tőzsdére vitt cég legfőbb beszállítói a menedzsment tagjainak vagy főbb tulajdonosainak tulajdonában állnak. A csábító vállalati számok a tőkeemelés – kisrészvényesek bevonása – után meredeken esni kezdenek, hiszen nőnek az inputköltségek. A menedzsment vagy néhány tulajdonos bevon tőkét a befektetőktől, majd a vállalat értékeit átszivattyúzza a saját cégébe. A jelenleg a tőzsdén forgó középméretű cégek többségénél fennáll ennek a lehetősége!

Nos, a tőzsdei szabályoknak éppen az ilyen sztorikkal szemben kellene megfelelő védelmet nyújtaniuk a kisebbségi részvényesek számára ahhoz, hogy ellássák a korábban felvázolt szerepüket. Sajnos minden jel arra mutat, hogy Magyarországon a tőzsde nem rendelkezik ilyen szabályokkal. Ezért lehet az, hogy míg egy normális gazdaságban hozzáadott értéket jelent a tőzsdei jelenlét egy vállalat számára, ma Magyarországon negatív értékkel bír. Mivel a befektetők átverésének kockázata nagy, az intézményi védelem kevés, a „becsületes” cégek nem képesek megfelelően megkülönböztetni magukat a csalóktól, így a tőzsdén jegyzet papírok nagy diszkonttal forognak. Azért vezetik ki a felvásárolt cégeket a tőzsdéről, mert az önmagában is értéket teremt. Ezért nem jelenik meg új szereplő (holott nagyon sok megfelelő méretű cég létezik idehaza is, aminek szüksége lenne plusztőkére), hiszen a tőzsdén keresztül az értéke alatt hajlandóak csak vásárolni a tulajdonból.

A magyar tőzsde állapotának két súlyos következménye van:

  1. A vállalatfinanszírozásban a bankhitel elveszti egy versenytársát, a tőzsdén keresztüli tőkeszerzést – ez egy nem annyira versenyző bankpiacon a hitelkamatok emelkedését váltja ki. Ezáltal az összes magyar vállalkozás finanszírozási költsége megnő.
  2. A lakosság elveszít egy megtakarítási lehetőséget, emiatt minden megtakarítás várható hozama csökken. (Igen jelentős az a jóléti veszteség, ami abból származik, hogy a hazai háztartások más befektetési portfoliót alakítanak ki, mint például nyugaton – többek közt nincsenek részvénybefektetéseik. Ez származhat a pénzügyi műveletlenségből, de sajnos racionális is lehet, ha azt látják, hogy kiszolgáltatottak lennének tőzsdei befektetőként.)

Van egy járulékos hatás is. Ahol a háztartások többsége a vagyona egy részét hazai részvényekben tartja, és képes is a hazai gazdaság kellően széles reprezentatív részében tulajdonossá válni, ott a szavazó állampolgárok sokkal inkább érdekeltek a gazdaság egészének fejlődésében, és ezt támogató gazdaságpolitika kikényszerítésében – mondjuk az állami transzferek növelésével szemben. (A Bokros csomagra kevésbé emlékeznének ördögtől való dologként az emberek, ha csak az akkor is meglévő készpénzvagyonukat hazai részvényben tartották volna, és érzékelik, hogy a stabilizáció rövidtávon megháromszorozza a vagyonuk értékét.)

A magyar tőzsde 5-6 tényleg likvid cégtől eltekintve az intézményesített pilótajátéknak felel meg! Ettől az intézményi háttértől magát jobbára függetleníteni tudó 5-6 tőzsdei cég jellemzően bevezette részvényeit fejlettebb országok tőzsdéire is. A MOL, az OTP és a Richter osztott tulajdonosi szerkezettel rendelkezik. A Magyar Telekom, az Egis jelentős szakmai befektető által tulajdonolt cég, ahol eddig nem merült fel a kisebbségi tulajdonosok kisemmizésének szándéka (illetve a szándék jele).

A MOL-menedzsment sajátrészvény-vásárlási akciója ennek a szűk (eddig egészségesnek tekintett) szegmensnek a hitelét is aláásta. Az, hogy erre törvényes lehetősége volt, az intézményrendszer hibáit tárta fel, az viszont, hogy erre a kormányzat a lexMOL révén még rá is erősített, a korrekció lehetőségét is megszüntette.

A sajátrészvény szerepe

A téma megértéséhez a legfontosabb a saját részvény intézményének megértése. A tőzsde egyik legfontosabb értelme a menedzsment és a tulajdonos elkülönítése, és az ebből fakadó, a menedzsmentre irányuló kontroll megvalósítása. Ennek a célnak ellene hat az, ha egy menedzsment a részvényesek pénzéből (a részvényesek pénze a vállalat profitja is!!!) saját részvényt vesz, majd annak nevében szavaz a cég kérdéseiről. A fejlett tőzsdék mégis lehetőséget adnak saját részvény vásárlására. Ennek a következő okai lehetnek:

  • A munkavállalóknak (jellemzően a menedzsment tagjainak) béren felüli jutatásként kívánják kiosztani – ez a vállalat méretéhez képest minimális mértékben racionális, hiszen érdekeltebbé teheti a társaság életében résztvevőket.
  • A sajátrészvénnyel szeretne fizetni a vállalat egy felvásárolandó cégért. Ez alapvetően a bizalmat erősítő aktus, hiszen fizethetne készpénzzel is, eben az esetben azonban az eladó is érdekelt a létrejövő közös cég értékének növelésében – csökkenti az érdekeltségét abban, hogy a felvásárlót átejtse (persze az aktus megtörténte után eladhatja részvényeit, mint egy eredeti tulajdonos, de a bejelentésig kötve van).
  • A cég az adott pillanatban nem tudja az elvárt hozamnak megfelelően befektetni a felhalmozódó pénzt, ezért felvásárol valamennyi részvényt és azt bevonja. (Ez akkor racionális, ha az osztalék formájában történő kifizetés adózása magasabb, mint ez a forma, ami árfolyam emelkedésben adja oda a többletértéket a tulajdonosoknak.) Ha egy társaság a piacon visszaveszi saját részvényeit, majd azt megsemmisíti, akkor azzal a megmaradó részvényekre jutó profit összege nő, tehát a részvények árfolyama is.

A sajátrészvény vásárlása a tőkepiacokon funkciójában átmeneti akció. Ameddig a sajátrészvény a cég tulajdonában van, addig a részvények nevében az igazgatóság szavaz a vállalatot érintő kérdésekben. A sajátrészvény intézménye fontos a vállalati működés szempontjából, de csak átmenetileg.

A MOL akció és a lexMOL hatása a hazai tőzsdére

A piacgazdaság intézményi környezetének felemás hazai szabályozása szerint a sajátrészvények állománya maximum 10% lehet. A szabályozás azonban a szavazati joghoz köti a 10%-ot!!!

A MOL menedzsmentje úgy vett meg körülbelül 30%-nyi részvényt, hogy 10%-onként kölcsönadta a sajátrészvényeket „baráti szereplőknek”. Mivel a kölcsönadott sajátrészvényekkel a kölcsönbe vevők szavaznak, az akció jogszerű. Persze egyértelmű, hogy a „baráti cégek” a menedzsment véleménye szerint szavaznak – és ezt a kölcsönszerződésben nem is nehéz biztosítani.

Ettől kezdve pedig a MOL-t nem lehet felvásárolni, és a MOL menedzsmentet nem lehet leváltani. A tulajdon rendelkezési jogot (is) jelent, ennek megfelelően a részvényes eldöntheti, hogy ki vezesse a cégét. A MOL részvényesei ezt többé nem tehetik meg. A MOL menedzsmentje azt csinál a MOL-lal, amit akar, a részvényesek meg nézhetik őket házon kívülről. A menedzsment ezzel ellopott egy közel 10 milliárd eurót érő céget a tulajdonosaitól.

A magyar parlament példátlan egyetértéssel elfogadta a lexMOL salátatörvényt.

A lexMol legfontosabb pontjai:

  • A stratégiai cég felvásárlójának először saját részvényesei jóváhagyását kell megszereznie;
  • Stratégiai cég igazgatóságát, felügyelő-bizottságát idő előtt csak háromnegyedes többséggel lehet leváltani;
  • Az igazgatóságnak lehetősége van ajánlat alatt saját részvényt vásárolni, alaptőkét emelni, megzavarni az eljárást;
  • Nincs áttörésre lehetőség: az alapszabályban kiköthető, hogy akkor sem törlődnek a szavazati korlátozások automatikusan, ha egy ajánlattevő 75 százalék feletti befolyást szerez;
  • Korlátozható nyilvános cégeknél is a részvényesek szavazati joga;
  • Nincs felső határa annak, hogy egy cég mennyi saját részvényt vásárolhat;
  • A sikertelen ajánlatot tevő felvásárló fél évig nem tehet újabb ajánlatot.

Összességében a törvény kiiktathatóvá teszi a kisebbségi befektetőket védő szabályokat, megnehezíti a felvásárlást és a menedzsment eltávolítását. A legnagyobb hiba azonban az, hogy törvényesítette a MOL sajátrészvény felvásárlását, eltörölve mindenféle korlátot. Tehát ezentúl a menedzsment a részvényesek pénzén szabadon kivásárolhatja a céget. A lexMOL tehát épphogy súlyosbítja a hazai tőzsde intézményi problémáit.

Mit tehetett volna a MOL vagy az állam a felvásárlás megakadályozásáért?


Mol-fúrás Magyarországon (Fotó: MTI)

Tegyük most fel, hogy a MOL felvásárlása az OMV által káros. Mit tehetett volna mást a MOL vezetés, mint a saját részvény vásárlása?

Elsődlegesen a felvásárlás elleni leghatékonyabb védelem a részvények értékének maximalizálása – ha a jelenlegi menedzsmentnél magasabb részvényárat senki sem képes kihozni a cégből, akkor nem lesz racionális felvásárolni azt. A MOL esetében a hatalmas készpénz állomány parkoltatása rontotta leglátványosabban a cégértéket (ma pedig például a lexMOL maga).

De mi van, ha már beütött a baj, a felvásárlási akció megkezdődött? Nos, a menedzsmentnek meg kell győznie jelentősebb részvényesi csoportot, hogy nem érdemes eladni a tulajdonrészüket. TeljesenMol-fúrás Magyarországon (Fotó: MTI) helyénvaló az is, ha a menedzsment olyan új befektetőket győz meg a cégbe való beszállásról, akikről tudja, hogy nem fogadják el a felvásárló ajánlatát (ami a „fehér lovag taktika” néven ismert). Végül, ha úgy érzi, hogy a tulajdonosok alulértékelik őt, pedig a felvásárlási ajánlatnál többet tudna kihozni a cégből, akkor megveheti saját maga a céget. Számos példa van fejlett piacokon „management buy out”–ra, amikor a cégvezetés hitelből kivásárolja a céget. Ez is teljesen korrekt, hiszen a saját pénzén, a saját felelőségére teszi ezt. Nem lett volna tehát baj, ha az OTP az MFB vagy maga a menedzsment vásárol részvényt, csakhogy ők a más pénzéből tették ezt – a részvényesek pénzéből. Hol lenne az a MOL részvényesek érdeke, hogy míg nekik a saját pénzüket kell befektetniük, kockáztatniuk, ahhoz, hogy szavazati jogot kapjanak, az OTP és az MFBnek semmit sem kell betennie 10-10% szavazati jogért?

Mit tehet az állam, ha félt bizonyos stratégiainak tekintett cégeket külföldiek felvásárlásától, esetleg nem tetszik neki a vevő személye (mert állami tulajdonú, vagy például orosz)?

A legfontosabb, hogy a nem kívánatos felvásárlást úgy akadályozza, hogy ne korlátozza túlzottan a menedzsment leválthatóságát. Hiszen a céget védi, és nem a menedzsmentet, a cég érdeke pedig, hogy a nem hatékony menedzsmentet le lehessen váltani.

A legtisztább, ha elfogadja a játékszabályokat, megvásárolja a védendő társaság részvényeinek blokkoló részét. Rendkívül álságos a MOL vezetés és Varró azon érvelése, hogy az OMV azért rossz partner, mert részben állami tulajdonban van – mikor a MOL vezetőit az állam védi saját részvényeseivel szemben is. Az államnak lehetősége van még versenyhatósági vagy ágazati szabályozáson keresztül védeni a „nemzeti érdeket” – persze ez megint csak nem a menedzsment védelmét jelenti, legalább is az Unió szabályai szerint.

Szólj hozzá!

Címkék: energia részvény mol fúzió tulajdon


A bejegyzés trackback címe:

https://ingyenebed.blog.hu/api/trackback/id/tr82987186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása